10.12.09

.: Petua- Petua KeSiHataN OLeh RASULULLAH S.A.W :.



1.    Mandi pagi iaitu sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik.


Penerangan: Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak dalam badan daripada terkumpul sehingga mendatangkan pelbagai jenis penyakit seperti obesiti dan sebagainya. Kebanyakan mereka yang mandi pada waktu ini jarang mengalami masalah-masalah kesihatan.


2.    Minum segelas air sejuk setiap pagi.


Penerangan: Minum air sejuk pada setiap pagi dapat mengelakkan seseorang daripada terkena sebarang jenis penyakit.


3.    Bertafakur iaitu sujud dalam tempoh seminit atau beberapa minit selepas berdoa selepas menunaikan solat Subuh.


Penerangan: Ahli-ahli Sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.



4. Jangan mencampurkan makanan darat dan laut


Penerangan: Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama daging, dikhuatiri akan mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur denagn ikan, maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang bole merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.

Penerangan: Begitu juga ahli saintis telah menemui bahawa enzime banyak terkandung di celah jari-jari iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat pencerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) 











No comments:

Post a Comment